onsdag 8 maj 2013

En vacker skola som behöver min hjälp

I måndags åkte jag till ett par som köpt en stor gammal skola, som ville ha hjälp med material och färg val, när jag såg skolan blev jag såld, vilket känsla och atmosfär i dom stora härliga rummen med mycket av det gamla detaljerna bevarade men även mycket utbytt på 50 talet, vackra stora pardörrar spikade med masonit och listverken nedhyvlade för att få det slätt, lister och foder med vackra profiler bytt till slätta och trista, allt skulle va slätt och lätt städat. men efter några timmar i huset med samtal om vad som inte var orginal och vad som var målat med linoljefärg och vanlig oljefärg. men den största lyckan hos paret var när jag berättade att fönstrena var i orginal, och målat med linoljefärg och ingen röta fanns i dom, och att herrn i huset inte behövde skarapa bort all färg på bågarna utom linoljefärgen kan man måla lager på lager, det underlättar mycket att slippa skrapa , frun var mer intresserad av kulörer och tapet val, och efter att ha visat kulörer som jag tyckte skulle passa stilen och åldern på huset men även till paret som bodde där, så förstog dom även tanken bakom att välja en kulör, att det är större än vad man tror, den ska avspegla så mycket i hemmet. men när det gällde fasaden så ville dom ha den kulören men visste inte hur dom skulle få fram vilken färg och kulör dom andvänt,  det var linoljefärg och var en vanlig kulör som hette grågrön, det var en härlig känsla när dagen var över och jag skulle åka, att få arbeta hemma hos människor som behöver hjälp med sitt hus och att få hjälpa dom till att huset åter får sin forna glans igen är en känsla som är svår att knäcka:) 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar